Cik Teyqa ♥
dimana mereka ?
Tuesday, October 18, 2011 • 11:33 PM • 0 comments

haii . hoolaaa . hui hui . meh jemput masok mehh . jgn memalu . buad macam umah sendiri tau . sini takde kaunter nak layan korang . heee . belum blaja agi acane na buad kaunter tu laa nokk . so pepandai serve sendiri ye awak awak . btw , terima kasih jejak sini walaupun sekejap :)

sejak akhir akhir nih . kes pembuangan bayi , ibu ibu dah jadi kejam semakin menular dalam kalangan masyarakat dunia kan . bukan di negara kita sahaja , tapi kalangan masyarakat dunia juga . perkara ni seharusnya di bendung oleh pihak pihak yang bertanggungjawab untuk membendung daripada terus menular . tak kan na kena balasan dunia seperti tsunami atau gempa bumi baru nak bertindak ? ketika itu , sudah terhantuk baru na senyum ke kan ? haa . sama sama kita fikir .

*gambar hiasan

seperti yang semua tahu . media massa dan media cetak seringkali becerita mengenai kes pembuangan bayi . macam macam cerita dan macam macam kes boleh berlaku . ini terjadi mungkin disebabkan di luar kawalan akal fikiran yang waras . manusia di jadikan sebaik baik kejadian . punyai akal untuk berfikir , tapi . perkara sebegini berlaku disebabkan oleh kecuaian sendiri . banyak faktor yang boleh kita fikirkan mengapa kejadian ini semakin berleluasa .

mungkin di sebabkan pengaruh rakan ? biasalah . jiwa muda , katanya 'hidup hanya sekali so kita enjoyy' hekk eeehh ~ enjoy dengan cara yang salah . memang tak salah kalau kita nak enjoy tu . tapi biarlah berpada pada kan . ingat mak ayah . korang masih ada agama lagi . jangan jadikan nafsu itu sebagai tuhan korang . itu da semestinya salah di sisi agama . okay stop tentang tu . mungkin juga ade faktor lain ?

terpengaruh dengan filem filem . cara barat . atau apa sahaja . ibu bapa seharusnya memainkan peranan penting . ada ketika pena terkeluar , adik beradik melakukan hubungan seks , ayah rogol anak . dan macam macam lagi . di mana sifat mereka sebagai seorang manusia ? tak kan na jadi haruan makan anak ? sesungguhnya anak itu anugerah ALLAH dan anak itu amanah ALLAH .

jangan jadikan bayi yang tak berdosa tu sebagai mangsa . ingat pandai buat pandai tanggung . atau bahasa paling best . pandai makan pandai simpan . time buad fikir sedap je , da jadi macam tu kenapa harus di buang bayi yang tak bersalah ? kita tak patut untuk menyalah kan wanita sahaja dalam hal ini . kerana lelaki juga sepatutnya bertanggungjawab . bila perempuan tu dah mengandungkan anak kau , kenape kau lari ? time buat dulu takpena pulak kau terfikir macam tu . haisshhh la manusia kejam !

ramai lagi mereka yang inginkan anak . kahwin bertahun tahun masih belum punyai cahaya mata sendiri . tapi kau ? senang lenang buang bayi macam tu je . tegarkah buang bayi yang comel2 . sepatotnya orang macam korang ni kene hukum yang setimpal baru lahh masalah macam nih boleh di bendung siket .

ibu bapa , pihak berwajib perlu amik iktibar dengan segala perkara yang telah terjadi dengan remaja dunia sekarang . ilmu itu ada di mana mana . maklumat sekrang dah di hujung jari tidak lagi seperti zaman jepun dulu . ade baik dan buuknya apabila maklumat mudah diperoleh melalui internet , telefon bimbit dan sebagainya .

sama sam kita rakyat malaysia beragama islam renung renungkan dengan kejadian ini . betolkan saya kalau saya salah . terima kasih . okay bye ! :)



Hi. Assalamualaikum. anda berada di laman kayangan ciptaan saya. mohon agar jaga lisan serta hati anda untuk tidak berprasangka terhadap segala post saya ye, kalau anda seorang yang suka berfikiran negatif, saya mohon anda untuk tinggalkan laman saya dengan kadar segera. sekian harap maklum. CikTeyqa ♥


Daisypath Friendship tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Wedding tickers




Follow me ♥

Instagram




Go to www.Cbox.ws. Widht, 200.